داستان پوستر روز جهانی طراحی صنعتی ۲۰۱۰



این همون پوستر آشنای روز جهانی طراحی صنعتیه که توی ایران با دستکاری توی ابعادش و اضافه کردن متن فارسی، منتشر شد.



               دریافت با کیفیت های   HIGH   MEDIUM   LOW



مصاحبه با طراحان

مصاحبه با ایوان ارین ویرکاس و بژان کریستیفیک
کرواسی، دانشگاه زاگرب: مدرسه عضو icsid


در طراحی این ژوستر از چه الهام گرفته شده است؟
ایده اولیه صرفا به عنوان پاسخ به موضوع مسابقه به وجود آمد، تعبیر کلی ما از مفهوم طراحی صنعتی: راه حل های انسانی برای جامعه ی انعطاف پذیر است. ما در چند روز جلسات طوفان ذهنی به چندین ایده برخورد کردیم، ما بر روی ایده ای که معنی دار باشد و ارتباط نزدیکی با بیننده داشته باشد تمرکز کردیم و قصد داشتیم بفهمیم که طراحی صنعتی چه کمکی می تواند به ما و به کاربران نهایی و افرادی که در ارتباط با محصولاتند و آنها را لمس می کنند، می چشند و احساس می کنند انجام دهد، این ها از نتایج فرآیند تولید است.
بنابر این ما سعی داریم به طور استادانه به وسیله ی طراحی صنعتی به بررسی ارائه ی راه حل هایی برای نیازهای ضروری بشر بپردازیم که این نیازها شامل: غذا، آب، مسکن، سلامتی و انرژی می شود. تمامی این نیازها به طور طبیعی به انسان به عنوان کاربران یا تولید کنندگان تعلق دارند.
همچنین آنجا دو پیام وجود داشت که ما میبایست به درستی ارائه می کردیم: این عقیده که طراحی صنعتی می تواند یکی از اساسی ترین نیازهای انسان را برآورده سازد و دیگر عقیده اینکه برای این کار به تعامل بیشتر و بیشتر در کل فرآیند تولید از محصولات، با تاکیدی بر روی بازیافت و استفاده مجدد از منابع و فن آوری به عنوان بهترین استراتژی برای رسیدن به اهداف ذکر شده است.

                                          دانلود با کیفیت بالا
برای درک بهتر ما یک شعار قوی را انتخاب می کنیم: ((هیچ چیز را دور نیندازید، دوری وجود ندارد.)) (که این عامل قدیمی امنیت تجاری را دست می اندازد.) که تمام عقاید ما در این شعار موثر و جذاب متحد می شوند.
گام منطقی بعدی این بود که، از زباله های دور ریختنی تصویر را به نمایش بگذاریم، در حالی که می توان همان دور ریختنی ها را در چرخه زندگی به کار برد. بنابر این ما یک طرح رنگارنگ، قابل توجه و سرگرم کننده ایجاد می کنیم که هر دو با تفسیر ما از فرآیند تولید و بیان ایده کلامی در ارتباط باشد. نرم افزار فتوشاپ برای مونتاژ دیجیتالی و تبدیل آن به پوستر به ما کمک کرد.

حوشایندترین و ناخوشایندترین قسمت کار چه بود؟
در واقع مرتب کردن همه مواد، تجهیزات و فضایی که برای خلق پوستر نیاز بود، ناخوشایندترین قسمت پروژه برای ما بود. که حدود یک هفته به طول انجامید.
ما در یک اتاق بزرگ در یک کارخانه متروکه در مرکز زاگرب کار می کردیم. که در حال حاضر مرکز حمایت از جوانان و گردهمایی است.
اتاق بسیار کثیف بود و صرفا تمیز کردن آن یک روز از وقت ما را گرفت که این کار از ناخوشایندترین لحظات خلق پوستر بود.
 با این حال در واقع کار و مونتاژ روی پوستر جالب و سرگرم کننده بود. دوستانی که به ما کمک می کردند کم می خوابیدند و ما چند روز نخوابیدیم ولی ارزشش را داشت حتی قبل از اینکه ما در 5 کار برتر قرار بگیریم به عملکرد خود افتخار می کردیم.

پیروزی در این مسابقه چه نتایجی را برای شما به دنبال داشت؟
تاثیرات پیروزی در مسابقه هنوز در حال ارزیابی است. اول از همه، این اولین جایزه رسمی طراحی هر کدام از ما است که دریافت کردیم و اینکه استادان بزرگی مانند اعضای سازمان های مهمی همچون ICSID در این زمینه ما را ستودند احساس خوبی بود.
ما دوباره از شما برای سازماندهی این رقابت و فرصت دادن به دانشجویان برای ارائه ی کارها و استعدادهایشان تشکر می کنیم.
برای طراحانی به جوانی ما پیروزی در این رقابت پیامدهای زیاد دارد، این موقعیت به ما نشان می دهد که: ایده های ما جامع و به رسمیت شناخته شده است و ما قادر به ایجاد طراحی حرفه ای با کیفیت بالا هستیم.
به بیان دیگر این موفقیت اعتماد به نفس ما را بالا برد، و ما قطعا در آینده برای شرکت در مسابقات مختلف خجالت نمی کشیم.
علاوه بر این ما برای پیروزی در رقابت بسیار خوشحالیم ما فکر می کنیم که واقعا مهم و معنادار است و ما این شانس را داشتیم که ایده هایمان را عمیقا باور کنیم.
در واقع الان پوستر ما در سراسر جهان توزیع شده است، و مردمی که به نوعی به پیغام پوستر مربوط می شوند، بهترین جایزه ما هستند، که هنوز باورش برای ما سخت است.
پیروزی در رقابت به ما کمک کرد که بتوانیم راه هایی را پیدا کنیم که به عنوان یک طراح تحول ایجاد کرده و به عمق مشکلات و زمینه هایی که می خواهیم در آینده به آن ها برسیم، پی ببریم. باز هم از شما متشکریم.

درباره طرح
پروژه ما بر اساس 5 نیاز بشری شروع شده است: آب، غذا، بهداشت، خانه، مصرف انرژی.
به محض اینکه ما طراحی صنعتی را باور کنیم می توانیم نیازهایمان را رفع کنیم، بهترین راه برای رفع این نیازها توسعه ی بازیافت و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است. ما گسترش این ایده را به عنوان مفهوم اساسی انتخاب کردیم.
به منظور بهتر درک شدن پیام اساسی، ما یک شعار را انتخاب کردیم: (( هیچ چیز را دور نیندازید، دوری وجود ندارد.)) بنابر این محتوا را در تصویر حل کردیم.

                                          دانلود با کیفیت بالا
ما دریافتیم که بهترین راه به تصویر کشیدن پوستر کپی کردن اشیای قدیمی و  دور ریختنی است. برای هر یک از 5 نیاز اساسی بشر، ما چندین مورد مربوطه را از واحد جمع آوری دفع زباله انتخاب کردیم.

                                          دانلود با کیفیت بالا
به محض آنکه از موارد مورد نیاز کپی گرفتیم و به کار بردیم کار تصویر سازی معنا دار شد.
ما این را با 3 بخش آغاز کردیم ابتدا با انتخاب منابع، در ادامه با جابجایی منابع و در آخر پردازش منابع برای تحقق نیازهای فوق انجام گرفت. ما از قطعات عکس گرفتیم و آن ها را با هم در فتوشاپ قرار دادیم، محصول نهایی طی دو هفته ی ارزشمند ما آماده شد.
امیدواریم همان طور که ما از ساختن آن لذت بردیم شما هم از دیدن آن لذت ببرید.

درباره رقابت
در جشن روز جهانی طراحی صنعتی در 29 ژوئن 2010 انجمن بین المللی جوامع طراحی صنعتی (ICSID) طراحان را از سراسر جهان دعوت کرد و شعار امسال را بر اساس حوادث منعکس شده اعلام کرد (( طراحی صنعتی: راه حل های انسانی برای جهان انعطاف پذیر))

درباره روز جهانی طراحی صنعتی
اولین بار در تاریخ 29 ژوئن 2007 به مناسبت سالگرد 50 سالگی ICSID برگزار شده است، روز جهانی طراحی صنعتی یک روز بین المللی برای مشاهده ی شناخت حرفه ای طراحی صنعتی است.




ترجمه: عسل سرگردی  (+ ویرایش)

تایپ: وحید عفتی چیتگر





تصاویر جداگانه حروف ساخته شده


 



منبع خبر فارسی:

http://salehzanganeh.persianblog.ir/post/678/


منبع اصلی:

http://www.icsid.org/education/student_galleria/category197/gallery2642.htm


منبع تصاویر:

http://www.behance.net/gallery/World-Industrial-Design-Day-2010-Official-Poster/539956


نظرات 2 + ارسال نظر
امید 20 فروردین 1390 ساعت 00:15

خسته نباشید.دستتون درد نکنه
این 5 نیاز بشری که تو متن نوشته بود که ما دوتاشو بیشتر نداریم!

سهند 3 فروردین 1390 ساعت 17:56

بسیار هم کره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد